Motivatie van binnen uit: doelen stellen

Onze strongman/powerlifting locatie PowerHouse Middelburg is op het moment van schrijven een klein half jaar operatief.

Daarvóór zaten wij acht maanden lang in een garage, waarin de oorspronkelijke oprichters, waaronder ik, vooral met z’n tweeën trainden.

Inmiddels is onze vaste crew uitgebreid en zien wij wekelijks een keur aan mannen (en vrouwen) bij ons langskomen.

Als locatie willen wij ons onderscheiden in de sporten waar wij goed in zijn en waarin een aantal jongens van de vaste crew wedstrijdervaring hebben: powerlifting en strongman.

Powerhouse middelburg

Zelf ben ik sinds 2007 wedstrijdatleet, waarbij ik binnen het powerlifting een stuk of vijftien wedstrijden heb gedaan in Nederland, België en daarbuiten (open bankdrukkampioenschappen in Denemarken februari 2012), en waarbij ik onder anderen een tweede plaats behaalde op het NK powerlifting van 2011 en meerdere podiumplaatsen op andere wedstrijden.

Ook heb ik een aantal sterkste man wedstrijden mee gepakt. Op het moment van schrijven zit ik in de laatste fase van de voorbereiding voor het NK RAW powerlifting in december 2013.

Een andere jongen richt zich nu vooral op strongman en heeft dit jaar dan ook zijn eerste twee wedstrijden gedraaid, de Sterkste Man van Terneuzen en de Oerzeeuw in Vlissingen. Komend seizoen zal hij ook op nationaal niveau zijn opwachting gaan maken.

Het grote verschil tussen de jongens die er nu bij komen en de oorspronkelijke crew is (meestal, niet altijd) dat bij ons de motivatie om onze sport op wedstrijdniveau te beoefenen al van binnen uit aanwezig is.

Het zat al in ons hart en van daaruit handelen wij dan ook.

Voordat wij deze trainingslocatie stichtten deden wij al competitief mee of hadden wij in elk geval die ambitie al. Deze motivatie kunnen wij bij anderen wel aanwakkeren, maar zal toch in de eerste plaats uit de persoon zelf moeten komen.

Zorg dat je training telt

Jim Wendler, een man die ik graag aanhaal, zei het al: “you better start competing and making your training count”.

Als wedstrijdatleet is het moeilijk om jongens te zien trainen en te zien dat zij niet echt een doel hebben, dat zij nergens naar toe werken, dat alles een soort herhaling van zetten is.

PR’s worden wel gezet in training en soms wordt er ook best nog over nagedacht hoe men naar een PR toe gaat werken, maar het grote plan erachter is moeilijk te ontrafelen.

Vaak omdat het er simpelweg niet is.

Natuurlijk wordt iedereen geaccepteerd bij ons en moet eenieder voor zichzelf ook bepalen of hij wel of niet op competititief niveau actief wilt zijn, maar soms zie ik jongens waarbij ik denk: “Man, als jij nou toch eens door zou zetten. Als je nou eens aan jezelf wat hogere eisen zou stellen… Als je nou toch eens dezelfde ambities zou hebben als ik of anderen hier. Als je toch eens wat meer gemotiveerd was… dan zou je best leuke dingen kunnen doen.”

Zonder motivatie zou Tymen Gerestein nooit 200kg bankdruk gehaald hebben.

Ik noem mezelf niet graag coach omdat ik te weinig ervaring heb, zeker nog niet sterk genoeg ben, en nog lang niet over alle kennis beschik waarover ik zou willen en zou moeten beschikken als coach.

Maar aangezien ik binnen onze locatie toch de persoon ben met de meeste ervaring en ook vaak aangesproken wordt als het gaat om vragen over techniek, schema’s, planning, et cetera, wil ik graag wat verder op dat motivatievraagstuk in gaan, en dan begint mijn betoog bij het al dan niet stellen van (concrete)doelen.

Doelen stellen: hoe?

Dit is een lastig en moeilijk uit te leggen verhaal, zeker als je, als lezer, nog weinig of geen ervaring hebt binnen de sport.

Ik wil hier direct aangeven dat ik het bij het stellen van doelen niet per se heb over het afbakenen van termijnen in vaste segmenten als een kalenderjaar of een wedstrijdseizoen.

Weet dat ik het ook niet per se heb over concrete doelen zoals vaste cijfers op de belangrijke lifts halen vóór een bepaalde datum.

Alhoewel zeker voor de meer gevorderden onder ons met beide voornoemde punten in de eerste plaats niets mis is, is het voor de relatieve beginner niet altijd verstandig zeer concrete doelen te stellen aangezien het om het proces moet gaan.

Als je je doelen direct heel concreet maakt ga je je vaak te geforceerd op die doelen richten en heb je geen plezier meer in het proces dat naar het behalen van die doelen zou moeten leiden.

Voor beginners is dit belangrijker dan voor gevorderden. Het is dan juist zo ontzettend belangrijk dat je plezier hebt in het proces van resultaten halen (en daardoor ook daadwerkelijk resultaten gáát halen).

Want je hebt nog niet de motivatie van binnen uit, die de meeste gevorderden wel hebben.

Ik heb het wél over “ergens naartoe werken”. Hier valt heel veel over te zeggen. Ik ga het proberen in het kort uit te leggen.

Het belangrijkste is dat je dit voor jezelf invult.

Doelen stellen voor beginners

Is je doel als beginner gewoon gewend te raken aan de oefeningen, aan de intensiteit en de techniek, zorg er dan voor dat je jezelf vooral geen belemmeringen opwerpt.

Houd in je achterhoofd dat je het wél kunt, ook al lukt het op dat moment misschien niet.

Iederéén kan squatten, iederéén kan overhead pressen, iederéén kan deadliften.

Laat je niet tegenhouden.

  • Niet door het uitblijven van progressie
  • Niet door commentaar van anderen
  • Niet door je eigen immobiliteit
  • Niet door twijfels aan jezelf op het mentale vlak

Door niets!

Er ligt een wereld voor je open (het internet) waarin je bijna alle antwoorden op jouw problemen kunt vinden, zolang je maar weet wat het probleem is.

Een doel hierbij kan dus heel abstract zijn, bijvoorbeeld “plezier krijgen in het proces en vanuit mijzelf begrijpen waarom ik deze sport wil doen” (motivatie van binnen uit).

Doelen stellen voor gevorderden

Ben je wat verder gevorderd (‘intermediate’), en is je doel bijvoorbeeld “een wedstrijd doen”, zorg er dan voor dat je je training daar op aanpast, maar oriënteer je ook op andere vlakken.

Ga naar een vergelijkbare wedstrijd om eens te zien hoe het er daar aan toe gaat, maak een inschatting van de capaciteiten van je tegenstanders, doe af en toe eens een simulatie van een wedstrijd in je training zodat je alvast wat kunt wennen aan de manier van doen.

Vorm eventueel wel bepaalde cijfers in je hoofd die je graag op die wedstrijd zou willen behalen, je hoeft deze niet uit te spreken en je hoeft je er ook niet in alle gevallen op vast te pinnen.

In training kan van alles gebeuren waardoor deze cijfers onrealistisch moeilijk of juist makkelijk voor je worden.

Pas je cijfers aan waar nodig, maar blijf altijd iets in je hoofd houden, al is het maar het doel om “met een tevreden gevoel naar huis te gaan”.

Als je er wel voor kiest je doelen concreter te maken, bijvoorbeeld – ik noem maar wat – “een 140 squat, 100 bench en 180 deadlift vóór die en die datum of op die wedstrijd “, zorg dan dat je training hiernaar ingericht is.

Daar ga ik hier nu niet specifiek op in. Bij meer vraag zal ik later ook een artikel schrijven waarbij ik verder in ga op training, schema’s, periodisatie en dergelijken.

Echte motivatie komt van binnen

'Champions aren't made in gyms. Champions are made from something they have deep inside them-a desire, a dream, a vision.' - Muhammad Ali

Als laatste wil ik stellen dat je voornaamste doel als beginner het zoeken naar die zogeheten motivatie van binnen uit moet zijn.

Nogmaals, mensen om je heen of omstandigheden kunnen je motiveren, en dat is prima.

Maar de drive om écht te willen presteren, de drive om een beter persoon te worden, in wat je ook doet, moet altijd in de eerste plaats van binnen uit komen.

Hier moet je hard in zijn. Niet meteen van het begin af, maar op termijn wel.

Dit zal klinken als een open deur, maar het kan niet vaak genoeg benadrukt worden.

Als jij voelt dat je zelf niet de motivatie kunt opbrengen en alleen maar naar de sportschool gaat omdat je maat ook gaat, omdat het zo gezellig is of omdat je anders toch niets te doen hebt ‘s avonds, dan kun je er beter gewoon mee kappen en lekker op de bank gaan liggen zappen.

Of zorg er gewoon voor dat je ergens anders je passie in kunt vinden. Het leven is kort, en je verdoet je tijd heel gemakkelijk.

Als je ergens succesvol in wilt worden moet het onderdeel van je dagelijkse ritme zijn en moet je er tijd en moeite in stoppen.

Niet alleen in het trainen zelf, maar ook in de planning er omheen, in je voeding, in je trainingsschema, in alles.

Als je dit allemaal doet zorg jij er zelf voor dat die motivatie van binnen uit tot volle wasdom kan komen.

 

Over Tymen Gerenstein

Tymen is sinds 2007 wedstrijdatleet, en heeft inmiddels meer dan vijftien powerlifting wedstrijden gedaan in Nederland, België en daarbuiten. Vaak weet hij een podiumplek te bemachtigen.



Bekijk alle artikelen van Tymen Gerenstein