Interview met Niels Gordijn

Sinds kort is Powerbase Fitness geopend. Het is geen doorsnee gym, dat zie je direct als je binnenkomt.

In dit interview vertelt Niels over zijn nieuwe gym, over coaching en over zijn eigen training.

Links tegen de muur, bij Powerbase Fitness, liggen Atlas Stones tot 185kg, verderop liggen strongman logs tot 80kg en tegen de achtermuur staat een aantal tractor banden tot 420kg.

De dumbbells gaan tot 60kg en er is meer dan 2000kg aan halter schijven beschikbaar.

Powerbase Fitness is één van de weinige gyms waar je Strongman stones & tires tegenkomt.

Eigenaar van Powerbase Fitness is Niels Gordijn. Niels heeft tijdens de finale van de Sterkste man van Nederland 2013 de 3e plaats gehaald.

Het was pas de 5e wedstrijd voor Niels, en op zijn aller eerste wedstrijd na, is hij altijd in de top 3 geëindigd.

Dat verklaart waarom iedere strongman zich er thuis zal voelen.

Maar als je denkt dat er bij Powerbase Fitness alleen plaats is voor de allersterksten, dan heb je het mis.

Iedereen is welkom

“Elke fanatieke sporter is hier op zijn plek.”, vertelt Niels. “Mensen die aan hun fysiek willen werken, willen afvallen, fitter willen worden of sterker willen worden. Het kan hier allemaal.”

“Ik hoop dat er mensen komen die lekker willen sporten en die er voor willen gaan. Ik wil graag dat mensen resultaat halen en met veel plezier sporten.”

Elke fanatieke sporter is hier op zijn plek

Niels is dan ook niet bang dat recreatieve sporters zich laten afschrikken door het beperkte aanbod van cardio apparatuur en de aanwezigheid van strongman spullen.

“Een circuit training voor iemand die wilt afvallen doe ik ook met een squat en deadlift erin, maar dan bijvoorbeeld met een kettlebell.”, zegt Niels.

“Of ik laat ze oefeningen doen met de Vipr, dat is een soort log lift. Er is ook een kleine band van 110kg, waar iedereen mee kan trainen.”

“Zo zien mensen dat die oefeningen in principe allemaal hetzelfde zijn. Misschien dat mensen die voor het eerst binnen komen denken ‘Nou, die ballen.’, maar ik ben van mening dat die gedachte snel genoeg weg is.”

Niels is gediplomeerd fitness instructeur en voedingsdeskundige, en bij Powerbase Fitness begeleidt Niels mensen met de meest uiteenlopende doelen.

Over doelen

“Afhankelijk van je doelstellingen pas je daar je volume op aan, dus iemand die lekker wilt sporten en fitter wilt worden kan hier heel goed uit de weg naast iemand die ook heel fanatiek sport maar een andere doelstelling heeft.”, vertelt Niels.

“Iemand die zich inschrijft bij een sportschool, wil een doel bereiken. Dus ook mensen die sporten bij een commercieel sportcentrum.”

“En omdat doel te halen is inzet nodig, maar ook de juiste kennis. Dat is net zo belangrijk. Met mijn kennis en deze locatie wil ik zorgen dat iedereen aan de gang kan en zijn of haar doelen bereikt.”

Niels heeft bij het trainen van cliënten maar 1 basisprincipe waar hij aan vast houdt: “Mijn visie is dat alles samen moet gaan met kracht.”

“Het maakt niet uit of iemand komt om spiermassa aan te komen, of komt om af te vallen of voor figuurcorrectie.”, zegt Niels. “Mensen die starten met personal training vinden het niet direct leuk, die mensen zoeken hulp omdat ze misschien een stok achter de deur nodig hebben.”

“Ik kijk altijd goed naar mijn cliënten en pas daarop de training aan. Trainen moet leuk en doeltreffend zijn.”

“Daarom probeer ik altijd iets van strongman onderdelen te gebruiken in mijn personal training. Op die manier maak je het leuk voor de mensen.”

“Bij Powerbase Fitness is het makkelijk om die onderdelen te gebruiken, alles ligt hier voor elk niveau.”, zegt Niels.

Het maakt niet uit of iemand komt om spiermassa aan te komen, of komt om af te vallen of voor figuurcorrectie

“Ik ben geen echte voorstander klassieke cardio voor conditie training. Er is wel plek voor, maar ik train cliënten liever met medicijnballen, kettlebells of de onderdelen die hier liggen.”

“Verder is niets verboden terrein, en er is ook niets verplicht.”, gaat Niels verder, “Alles is namelijk persoonsafhankelijk.”

“Iemand van 18 die fit is, heeft een heel andere belastbaarheid dan iemand van 60 met overgewicht en die al 30 jaar niet meer gesport heeft.”

“Daarom heb ik eerst altijd een intake gesprek met mijn cliënten. Een goede personal trainer kan daarom ook geen generieke template geven of bepaalde oefeningen verplicht maken.”, zegt Niels.

De trainingen van Niels

Over zijn eigen trainingstheorie vertelt Niels het volgende: “Het is simpel, het hoeft niet moeilijk te zijn.”

“Je moet niet altijd tegen je max aan zitten. Daar kun je op den duur niet meer van herstellen en dan kom je niet meer over de brug.”

“Wat je moet doen is langzaam opbouwen, en dat kan met setjes van 3 of van 8.”, zegt Niels. “Je moet zorgen dat je trainingen elkaar niet in de weg zitten.”

Af en toe gaat het zwaar zijn, maar daar moet je doorheen

“Uiteraard moet de wil er zijn, en af en toe gaat het zwaar zijn. Maar daar moet je doorheen.”, zegt Niels.

“Als ik naar een wedstrijd toe werk, dan werk ik daar echt naar toe.”, vertelt Niels. “Maar nu heb ik geen wedstrijd gepland en toch ik heb al een plan liggen voor het komend half jaar.”

“Daarin is alles uitgeschreven, ook deloads. Mocht ik er langs zitten, omdat dat ik te lang door train, dan is het niet erg als ik wat overtraind ben. Tijdens de deload fase herstel ik toch, en dan kom ik er sterker uit.”

“Ik probeer ervoor te zorgen dat ik niet altijd tegen mijn max aan te zit.”, zegt Niels. “Periodisatie is belangrijk in mijn training.”

“Ik ken mijn lichaam door en door, en na 5 weken a 6 weken trainen doe ik een paar lichte trainingen om te herstellen.”

“Het kan wel eens zijn dat ik er 3 dagen langs zit en dan heb ik iets langer nodig om te herstellen. Zo stuur ik dat. Daar is ook ruimte voor in het plan.”, zegt Niels

“Buiten het wedstrijdseizoen werk ik aan mijn zwaktes. Maar dan ga ik juist de zwakke spiergroepen aanpakken met krachtoefeningen, en niet met strongman onderdelen.”

“Als ik dichter tegen de wedstrijd aan zit, dan ga ik steeds zwaarder op de onderdelen en lichter op de krachtoefeningen.”, zegt Niels

“Mijn voorkeur gaat uit naar compound oefeningen en ik houd het dan bij voorkeur bij de basis.”

“Het is inverse relatie. Dus als ik squat op nr 1 heb staan, dan staat die ook op nr 1. Dan ga ik niet bijvoorbeeld ook nog eens zwaar trainen op de Yoke.”, gaat Niels door.

“Op het moment ziet mijn schema er als volgt uit: ”

  • “Maandag is een hersteldag. Dan train ik niet zwaar, maar zorg ik voor doorbloeding. Dit zorgt voor herstel.”

    “Maar het is geen fun dag zoals sommige dat zien. Deze dag is echt voor herstel en die is net zo belangrijk als de rest.”

    “Vaak doe ik wat chins, pushups, low rows en kettlebell swings. Alles met veel volume en relatief lage intensiteit.”

  • “Woensdag is mijn volgende training. Dit is een press-dag. Ik doe dan vaak log lift, daarna vlakke swiss press. Daarna ga ik verder op de schouderdruk machine. Afsluitend doe ik front holds.”

    “Als ik veel herhalingen doe op de log lift, dan doe ik op de swiss press juist weinig herhalingen met een relatief hogere intensiteit. En andersom. Alle assistance oefeningen doe ik met veel herhalingen.”

  • “Donderdag train ik benen met squats, deadlifts en leg presses. Als laatste doe ik buikspieroefeningen.”

  • “Zondags train ik events, oftewel de strongman onderdelen.”

  • Het begin

    Iedereen die begint met krachttraining, moet ergens beginnen. Maar niet iedereen deadlift 240kg de allereerste keer. Niels wel.

    Niels is op 18 jarige leeftijd begonnen met krachttraining met het doel het leger in te gaan.

    Maar de passie voor krachtsport werd sterk aangewakkerd door die eerste deadlift.

    Al snel waren de gewichten in de sportschool geen uitdaging meer en daarom is Niels zelf op zoek gegaan naar zwaarder materiaal.

    “Het is begonnen met een tractorband van 420kg. Dat was leuk en zo zijn er steeds meer onderdelen bijgekomen.”, zegt Niels

    “Ik vond Sterkste man wedstrijden vroeger al leuk om te zien op tv, en ik kwam er achter dat ik op een redelijk hoog niveau zat. Dan begint het toch een beetje te kriebelen en wil je vanzelf een keer een wedstrijd doen.”

    “Ik train samen met jongens die ook op hoog niveau trainen. Die jongens kunnen zich met wat inzet best kwalificeren voor de finale van de Sterkste Man.”, zegt Niels

    “Danny Hendrikx traint al jaren samen met mij mee en wat recenter traint Mike Oerlemans ook mee.”, vertelt Niels.

    “Dat is een andere reden dat we nu hier zitten, hiervoor moesten we alles achter uit de schuur naar voren tillen. Dan hadden we al een training gehad voordat we begonnen waren.”

 

Over Martijn

Martijn is oprichter van Fortius Fitnes & wedstrijd powerlifter.

Bekijk alle artikelen van Martijn